Over de kracht van spelend leren
Mijn kantoor op school bevindt zich aan het eind van de onderbouwgang. Naast mijn deur staat de zandtafel, waardoor ik dagelijks kan genieten van spelende en kletsende kleuters. De meest avontuurlijke kinderen stappen soms bij mij naar binnen om te informeren wat ik aan het doen ben of om de inrichting van mijn kantoor van feedback te voorzien. Als schoolleider blijf ik zo direct betrokken bij waar het eigenlijk om gaat op de basisschool; jonge kinderen die spelend de wereld ontdekken en daarbij veel leren en zich steeds verder ontwikkelen als mens.
Op mijn OGO school is thematisch rollenspel de leidende activiteit in de onderbouw. De meeste spelhoeken bevinden zich in de lokalen waardoor ik de spelactiviteiten meestal slechts zijdelings mee krijg. Dit thema bevind ik mij echter midden in het spel; de complete gang is nu museum voor beeldende kunst.
Al weken geniet ik van telkens nieuwe kunstwerken, van het enthousiasme van mijn collega’s, van het effect van de museumcollectie op ouders en bezoekers en vooral van het spel en de betrokkenheid van de kinderen. Ik zie hoe serieus de kinderen hun rol als kunstenaar, museummedewerker, gids, suppoost, kassamedewerker en bezoeker vervullen. Naarmate het thema vordert, is in het spel zichtbaar hoe de kennis en vaardigheden van de kinderen zich uitbreiden. De invulling van de rollen wordt steeds echter en het taalgebruik rijker. Er komen informatiebordjes bij de kunstwerken en er worden entreekaartjes en plattegronden gemaakt. Er komt geld in de kassa, een prijslijst en een pinautomaat en het te woord staan van klanten wordt geoefend. Argumenteren en redeneren blijken belangrijke vaardigheden bij het besluiten over een goede naam voor het museum. En op een dag heeft het museum ook een eigen technische dienst.
Drie kinderen, gekleed in blauwe overalls, zijn druk bezig met het opmeten van de muur naast mijn deur. Ze zijn bezig zijn met de voorbereidingen voor een ophangsysteem voor de schilderijen. Er is namelijk een probleem. De schilderijen die ze gemaakt hebben op echte schildersdoeken blijven met plakgum niet aan de muur zitten en vallen steeds naar beneden. De groep heeft zich gebogen over mogelijke oplossingen. Ze hebben gekeken hoe andere dingen in de school opgehangen zijn en op basis van dit onderzoek is besloten dat er een ophangsysteem moet komen met haakjes en latjes. De technische dienst is nu aangesteld om deze opdracht tot uitvoer te brengen. Een belangrijke taak, waarbij veel rekenwerk te pas komt en veel technische vaardigheden. Er moet materiaal komen en er moet worden gepast en gemeten. Met een beetje hulp van de conciërge, worden de latten op maat gezaagd, geschilderd en van haakjes voorzien. Dat deze kleuters tot heel wat in staat zijn blijkt; de klus is geklaard en de schilderijen hangen.